Indywidualny Plan Działania

Print Drukuj

Indywidualny Plan Działania (IPD) to spersonalizowany plan wsparcia dla osób bezrobotnych lub poszukujących pracy, opracowywany przez doradcę do spraw zatrudnienia. IPD jest dostosowany do indywidualnych potrzeb, uwzględniając wykształcenie i doświadczenie zawodowe. Osoby bezrobotne zarejestrowane powyżej 90 dni oraz do 30. roku życia mają obowiązek uzyskania IPD.

Możliwość złożenia wniosku o IPD przed upływem 90 dni dotyczy również poszukujących pracy. Plan zawiera działania urzędów pracy, działania do samodzielnego wykonania przez beneficjenta, terminy realizacji oraz sposób kontaktu z doradcą. Urząd pracy monitoruje postępy co 30 dni, a w razie zmiany sytuacji można wprowadzić modyfikacje w IPD.

Po zakończeniu IPD, doradca może utrzymywać kontakt, szczególnie z osobami długotrwale bezrobotnymi lub młodymi, aby wspierać je w utrzymaniu zatrudnienia. Wsparcie trwa do 60 dni po wyrejestrowaniu.

Co to jest Indywidualny Plan Działania?

Indywidualny Plan Działania (IPD), to plan działań obejmujących podstawowe formy wsparcia w celu zatrudnienia bezrobotnego lub poszukującego pracy.
Pomoc udzielana przez powiatowy urząd pracy w ramach IPD jest dostosowana do Twoich indywidualnych potrzeb i możliwości, z uwzględnieniem Twojego wykształcenia, doświadczenia zawodowego oraz możliwości podjęcia pracy lub działalności gospodarczej.

Kto, kiedy i na jakiej podstawie przygotowuje IPD?

IPD przygotowany jest przez doradcę do spraw zatrudnienia we współpracy z osobą bezrobotną lub poszukującą pracy.

Jeżeli jesteś:

  • osobą bezrobotną zarejestrowaną łącznie przez okres ponad 90 dni w okresie ostatnich 180 dni,
  • osobą bezrobotną lub poszukującą pracy do 30. roku życia, to Twoje IPD zostanie przygotowane obowiązkowo i niezwłocznie po dniu zarejestrowania w urzędzie pracy lub po upływie 90 dni Twojej rejestracji.

Jeżeli jesteś:

  • osobą poszukującą pracy, 
  • osobą bezrobotną, to na podstawie złożonego ustnie lub pisemnie wniosku, przed upływem okresu 90 dni od dnia rejestracji, możesz również poprosić doradcę do spraw zatrudnienia o przygotowanie dla Ciebie IPD.

Co zawiera IPD?

W IPD zawarte są m.in.:

  • działania możliwe do zastosowania przez urząd pracy w ramach pomocy określonej w ustawie, np. pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe, szkolenia;
  • działania planowane do samodzielnej realizacji przez bezrobotnego lub poszukującego pracy w celu poszukiwania pracy, np. przeglądanie ofert pracy w internetowej Bazie Ofert Pracy (ePraca) oraz w aplikacji mobilnej ePraca.
  • planowane terminy realizacji poszczególnych działań;
  • formy, planowaną liczbę i terminy kontaktów z doradcą do spraw zatrudnienia;
  • termin i warunki zakończenia realizacji indywidualnego planu działania.

Monitoring IPD

Powiatowy urząd pracy w okresie realizacji IPD ma obowiązek kontaktowania się z Tobą co najmniej raz na 30 dni w celu monitorowania sytuacji i postępów w realizacji działań przewidzianych w IPD. Kontakt ten może być realizowany przez powiatowy urząd pracy w formie spotkania, rozmowy telefonicznej lub wymiany informacji drogą elektroniczną lub pocztową.

Czy można zmieniać IPD w jego trakcie?

Jeżeli Twoja sytuacja jako bezrobotnego lub poszukującego pracy ulegnie zmianie, doradca do spraw zatrudniania w porozumieniu z Tobą może dokonać stosownych zmian w IPD.

Wsparcie po zakończeniu IPD i podjęciu zatrudnienia.

Jeżeli jesteś:

  • osobą długotrwale bezrobotną,
  • osobą bezrobotną do 30. roku życia, która podjęła zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub rozpoczęła działalność gospodarczą, to za Twoją zgodą, doradca do spraw zatrudnienia, może utrzymywać z Tobą kontakt, mający na celu wspieranie Cię w utrzymaniu zatrudnienia (poprzez np. rozmowę o zaistniałej nowej sytuacji, podtrzymywanie dalszej motywacji).

Jak długo?

Wsparcie doradcy do spraw zatrudnienia może trwać przez okres do 60 dni od dnia Twojego wyrejestrowania.
 

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu